onsdag 8. oktober 2008

SALLY MANN




En av mine desidert topp 3 fotografer er Sally Mann. Hver eneste gang jeg titter gjennom mappen med bildene hennes mister jeg helt pusten av hvor nydelige bildene er. Og disse bildene er ganske gamle altså, tror de er tatt på 70 tallet. Det som er kult er at hun i en lang periode bare tok bilder av familien sin og naturen rundt gården hvor de bodde. De var litt hippie/bohem/nudister/naturister så på mange av bildene er barna nakne. Det fikk hun naturligvis pepper for første gang bildene ble utstilt, og ble beskyldt for å lage pedofili kunst. Det tok hun med stor ro og svarte kaldt at det var det livet de levde hjemme hos dem-uten at det nødvendigvis absolutt måtte være så kvalmt og unaturlig - de ville være mest mulig i ett med seg selv og naturen. jeg synes bildene er vakre og samtidig skjøre og sårbare. Og selv om de er litt melankolske så blir jeg glad av å se på de - estetikken sprer seg ut fra bildet. 

Bellissimo, på godt norsk!

1 kommentar:

Elen sa...

Sally Mann tar NYDELIGE bilder!